Håkan Jordman - transportföretagare
Håkan Jordman har kört lastbil sedan han fick
sitt körkort som 18-åring. I tio år arbetade han för Birger Johansson. Då Birger
avvecklade sitt företag köpte Håkan sin första lastbil av honom och blev sin
egen. Sex år senare köpte han sin andra bil och därefter har företaget stadigt
vuxit och omfattar nu fem lastbilar och fem anställda chaufförer.
Håkans företag är i allra högsta grad ett familjeföretag. Hustrun sköter
kontorssidan och sonen Peter är koordinator och samordnar transporterna. Håkans
dotter hjälper till vid behov när hon har möjlighet mellan studierna,
naturligtvis har hon också tagit lastbilskort! Håkan beskriver sig själv som
"springpojke" – han rycker in där det behövs.
Lasten består oftast av jordbruksprodukter. Transporterna går till
spannmålslagren i Kouvola, Koria och Kotka eller till foderindustrier.
Koordinatorns uppgift är att pussla de olika transporterna så att bilen inte kör
tom. Om transporten går längre bort, till västra eller norra Finland, så är
returtransporten nödvändig.
Lasten har en
bokad "kippningstid", som är reserverad hos mottagaren för töming av lasten.
Spannmålslagren tar emot laster från sju till halv fyra. Det innebär att
Jordmans chaufförer rätt långt har "normala" arbetstider.
Förr var tröskningstiden en bråd tid, då bilarna rullade på övertid. I
gengäld var vintermånaderna lugnare. EU-reglering och rymligare silon gör att
arbetet numera är ganska jämnt fördelat över året.
Transportarbetet har förändrats med åren. Stressnivån har stigit också i
denna bransch med mera trafik, mera hets vid lastning och kippning och sämre
lönsamhet med det höga bränslepriset. Jordman minns tider när han dieseloljan
kostade 70 penni per liter! |